KELAB PENYOKONG PARTI HAIRAN METRO

14 February, 2011

Bahan Bakar!!! Pembangkang Pasti Suka Isu ni....Terjah

PANGGILAN kecemasan kepada talian 999 untuk mendapat bantuan polis tidak lagi dapat menolong anda! Inilah kesimpulan yang dapat dibuat oleh sesiapapun apabila membaca penjelasan Ketua Polis Daerah Gombak, Asisten Komisioner Abdullah berhubung dengan kelewatan polis tiba di lokasi setelah panggilan dibuat oleh Pengarang Sukan Utusan Malaysia, Meor Harman Shakri semasa keretanya dirompak oleh empat lelaki bersenjata berhampiran Plaza Tol Rawang di awal pagi baru-baru ini. (Utusan Malaysia 9 Januari).

Meor Harman telah membuat panggilan kecemasan 999 sebanyak empat kali sebelum keluar dari keretanya yang dilanggar dari belakang dan dihalang setelah memintasnya. Salah seorang daripada penjenayah memasuki keretanya tetapi sebelum keluar dari kereta Meor telah pun menelefon 999 empat kali.

Polis hanya tiba di lokasi itu sejam kemudian. Memalukan! Di Amerika Syarikat panggilan 911 ialah panggilan kecemasan nasional satu negara.

Penjelasan daripada Ketua Polis Daerah Gombak ialah panggilan kecemasan 999 tidak akan terus disambung kepada polis di kawasan tersebut dan beliau menasihatkan supaya orang ramai hendaklah terus menghubungi bilik gerakan (?) untuk mendapatkan tindakan cepat.

Sesungguhnya ini adalah berita baru kepada orang ramai. Apa yang diketahui selama ini dan sentiasa diuar- uarkan oleh polis ialah nombor 999. Siapalah yang tahu nombor bilik gerakan kecamasan?

Kegagalan polis untuk bertindak segera terhadap panggilan dari seorang wartawan tidak lagi dapat disembunyikan kerana dia adalah "tukang berita" tetapi kita tidak tahu berapa banyak panggilan kecemasan kepada 999 yang mendapat tindakan lewat.

Kelalaian pihak berkuasa dalam suatu hal yang melibatkan nyawa dan kepentingan ramai tidak boleh dimaafkan dengan apa alasan sekalipun. Ini akan menyebabkan orang ramai menjadi sinis terhadap slogan "Rakyat Diutamakan".

Pihak yang terlibat mestilah sensitif terhadap kejadian ini dan hendaklah membuat suatu penjelasan yang meyakinkan. Kenyataan Pegawai Polis Daerah Gombak menimbulkan banyak anggapan yang negatif terhadap pihak polis yang sekarang sedang berkerja keras untuk memperbaiki imejnya di bawah Ketua Polis Negara yang baru.

No comments:

Post a Comment